فرارو رهایی از انحصار صنعت خودرو با نابودی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار شغل خودروسازان خصوصی در خطر نابودی
انتشار: بهمن 19، 1400
بروزرسانی: 15 آذر 1404

فرارو رهایی از انحصار صنعت خودرو با نابودی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار شغل خودروسازان خصوصی در خطر نابودی

فرارو رهایی از انحصار صنعت خودرو با نابودی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار شغل خودروسازان خصوصی در خطر نابودی

ایران از صنعت فولاد قوی برخوردار است که این امر آن را در تامین تقاضای فولاد در بخش خودرو خودکفا می کند. این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه قابلیت های تولید فولاد از جمله ایجاد کارخانه های مدرن فولاد و پذیرش فناوری های پیشرفته کرده است. این زنجیره تامین داخلی منبع مطمئن و مقرون به صرفه فولاد را برای سازندگان خودرو تضمین می کند و از رشد صنعت خودروسازی ایران حمایت می کند. در سال ۱۳۸۵ به دنبال مقاوت ایران در برنامه هسته ای، موضوع تحریم ها علیه کشور مطرح شد.

  • ۱- احیا و ارتقای نقش فراموش شده سازمان مدیریت صنعتی با نگاهی بر توفیقات دوران تاسیس آن توسط برخی بزرگان و نیز با توجه به نیاز امروز به جبرانِ تنزلِ سطح دانش و مهارت مدیریتی مدیران که میتواند با استفاده از اساتید و مدیران مجرب و صاحب نام داخلی و خارجی محقق شود.
  • دو قطب خودرو سازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در راس فهرست انحصار گران هستند.
  • در سایت car.ir میتوانید جدیدترین اخبارروز خودرو، خبرهای مربوط به اطلاعیه فروش خودرو های سایپا ، ایران خودرو، مدیران خودرو، قیمت خودرو و سایر خودروسازان داخلی و خارجی را مشاهده نمایید.
  • شبکه های اجتماعی دیجیاتو سریع ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است.
  • همچنین مقایسه قیمت ارزی سه محصول خودروسازان داخلی در بین سال های ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۱ مؤید نکات مطرح شده است و نشان از کاهش قیمت ارزی این خودروها دارد.

در پی این موضوع، نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو اقدام کردند و  در ماده 2 طرح مذکور، عبارت «تصدی گری دولت خاتمه یافته» حذف شد. اعضای شورای نگهبان معتقد بودند ماده 2 طرح مجلس مبنی بر واگذاری 100 درصد سهام بنگاه های مشمول صدر اصل 44 با بند «ج» سیاست های کلی اصل 44 و در نتیجه بند1 اصل 110 مغایر است. برگزاری میز داخلی سازی در صنعت خودرو از جمله اقداماتی بود که طی سال 98 توسط وزارت صنعت برگزار شد تا علاوه بر تأمین قطعات ناقصی خودروهای تولیدی، عاملی برای کاهش قیمت تمام شده خودرو باشد. به نظر می رسد این شرکت به زودی با تمام قوا وارد بازار خودروهای نوین شود و سهمی از بازار را به خود اختصاص می دهد. این پروژه قرار بود به تولید نرم افزار مورد نیاز برای هدایت خودروهای بدون راننده بپردازد، اما پس از مدتی هدفی بزرگ تر یعنی طراحی و تولید چنین خودروهایی را انتخاب کرد.

روندهای شکل دهنده صنعت خودرو در سال 2023

انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویهٔ قیمت محصولات شده است. دو قطب خودرو سازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در راس فهرست انحصار گران هستند. از طرفی با بررسی میزان تولیدات خودروی کشور طی چهار سال اخیر درمی یابیم که میزان تولیدات کشور در حدود 1 میلیون تن خودروی سواری می باشد. نظر به سند چشم انداز سال 1404 ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور ایران تا این سال باید به تولید 3 میلیون تن خودروی سواری داخلی با مصرف داخلی 2 میلیون تن و صادرات 1 میلیون تن دست یابد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بیانیه داد؛ اخراج برخی اساتید دانشگاه دولت سیزدهم را به شدت زیر سوال برده

می توان گفت تاریخچه خودرو دارای تفسیرهای مختلفی می باشد و افراد متفاوتی ادعا می کنند که خودروهای مختلفی را ساخته اند. اما اگر بخواهیم با قوی ترین دلایل به تاریخ اسناد کنیم، می توان گفت اولین ساخته بشر در زمینه خودروها توسط فردیناند فربیست در سال ۱۶۷۸ ساخته شد. اما پس از گذشت یک قرن خودروی بخاری توسط نیکلاس جوزف کان فرانسوی در سال ۱۷۶۷ ساخته شده است. می توان گفت موتورهای احتراقی به عنوان بهترین و ضربه زننده ترین نیروی محرکه برای رشد صنعت خودروسازی در سال ۱۸۶۰ توسط یک بلژیکی اختراع شد. پس از گذشت چندین سال شرکت بنز اولین ماشین را با موتور احتراقی به همه جهانیان معرفی کرد. پس از آن نمونه های مختلفی از این ماشین ها در دنیا رواج پیدا کردند که از عمده تولیدکنندگان این ماشین ها می توان به شرکت بنز و رولز رویس شاره کرد.

به صورت کلی این حاشیه سود ارتباط مستقیمی با لوکس و اسپرت بودن خودرو های تولید شده دارد. به بهانه روز جهانی کیفیت، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مقاله ای تحلیلی به دلایل و ریشه های فاصله کیفیت صنعت خودرو ایران و جهان پرداخته است. همان طور که در نمودار مشاهده می شود، قیمت مصوب پژو پارس سال و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دچار کمترین افزایش قیمت نسبت به نهاده های تولید و بازارهای موازی شده است. پیشرفت تکنولوژی مانند همه ی پیشرفت ها همیشه راحت نبوده و با چالش هایی رو به رو است. نمی توان مسائل و مشکلات بر سر راه توسعه خودروهای خودران را فقط بحث تولید و تکثیر آن دانست.